Die Waisen im Dezember

Monatsbericht für die Nursery-Gruppe: Dezember 2014

 

Ziwa hat uns einen ordentlichen Schreck eingejagt, als er nach einem schweren Sturm auf einmal verschwunden war. Er lief tief in den Park hinein und konnte trotz sofort eingeleiteter Suche nicht gefunden werden und verbrachte die ganze Nacht allein im Busch. Wir alle machten kein Auge zu, und während wir die Löwen und Hyänen hörten, bangten wir um sein Leben. Zum Glück wurde er am nächsten Morgen wohlbehalten gefunden.

 

In diesem Monat konnten wir nur staunen, wie toll sich die Babys entwickelten, besonders Ndotto und Lasayen. Auch Roi, die erst vor Kurzem zu uns kam, schien wieder einigermaßen glücklich. Klein-Mbegu, die durch ihre Speerwunden einen schweren Start hatte, ist inzwischen eine kleine Mini-Mutti geworden, obwohl sie selbst noch so klein ist. Sie kümmert sich rührend um die noch kleineren Elefantenwaisen. Das war Balsam auf unserer Seele in einem ansonsten so schwierigen Monat.

 

Unsere kleine Nkii starb am 6. Dezember. Als sie bei uns ankam, hatte sie kaum noch Energiereserven, und die Zahnung gab ihr den Rest. Zu unserem Schock verloren wir nur vier Tage später auch unsere Giraffe Kili. Er war die Besucherattraktion der vergangenen Monate und sein eigens für ihn gebauter (hoher) Stall erinnert uns täglich daran, daß er nicht mehr da ist. Seine Straußenfreunde Pea und Pod (engl. Erbse und Schote) sind inzwischen in seinen Stall umgezogen, nachdem sie aus ihrer „Schlafbox“ herausgewachsen waren.

 

Am 23. Dezember kam ein neues Kälbchen aus Mount Kenia zu uns, das tags zuvor von der Kenianischen Wildtierbehörde (Kenya Wildlife Service, KWS) gerettet worden war. Chehe war furchtbar aufgeregt und hatte einen schlimmen Magen-Darm-Infekt, als sie bei uns ankam. Wir wußten leider nicht, was sie nach ihrer Bergung gefüttert bekommen hat, aber ein Blutbild ergab, daß die Infektion über ihr Blut schon den ganzen Körper befallen hatte, und wir verloren sie am 28. Dezember.

 

Trotz der zahlreichen Verluste, versuchen wir uns immer mit unseren vielen Erfolgen zu trösten. Unsere Nursery-Gruppe besteht momentan aus Jasiri und Faraja, den beiden „Albino“-Elefanten aus Amboseli; Ziwa, der ebenfalls aus Amboseli stammt, Kithaka, seinem besten Freund Barsilinga, Nelion und Sirimon, die in den Wäldern von Mount Kenia gerettet worden waren; Embu, die völlig ausgezehrt gefunden wurde; Klein-Sokotei, der zu uns kam, nachdem seine Mutter in Samburu eines natürlichen Todes gestorben war. Dann wären dann noch Dupotto aus der Masai Mara, der Dank Embus Zuwendung zu einem glücklichen Elefantenbaby heranwächst; Murit, ein Elefant aus Nordkenia; Kamok und ihre beste Freundin Ashaka, die beide als winzige Babys zu uns gekommen waren und inzwischen selber Mutterinstinkte entwickelt haben. Und schließlich wären dann noch Oltaiyoni aus Tsavo und ihr Lieblingskalb Mgebu; Rorogoi, Arruba, Mashariki, Suswa und Lentili, Enkikwe, Olsekki und Roi, die wie Dupotto aus der Masai-Mara stammen; Kauro, Lemoyian sowie Tundani und Balguda aus Tsavo.

 


Ziwa safe and sound- 12/1/2014

Roi- 12/1/2014

 


Lasayen and Ndotto- 12/2/2014

Kithaka- 12/2/2014

 


Enkikwe- 12/3/2014

Olsekki chewing on a stick- 12/3/2014

 


Arruba preparing for a dust bath- 12/3/2014

Adopted mother Embu and the smaller babies- 12/4/2014

 


Kithaka and Ngacha together- 12/5/2014

Mashariki browsing- 12/5/2014

 


Ndotto mourning his friend Nkii- 12/6/2014

Kamok and Ashaka sharing a juicy branch- 12/6/2014

 


Barsilinga browsing- 12/7/2014

Tundani enjoying being out- 12/7/2014

 


Lasayen and Ndotto sticking close to their keeper- 12/7/2014

Mbegu playing with her keeper- 12/7/2014

 


Balguda out with Roi and Ziwa- 12/8/2014

Roi came back by himself- 12/8/2014

 


Ngasha leading the trumpeting – 12/9/2014

The orphans having a happy day- 12/9/2014

 


Jasiri feeling boisterous today- 12/10/2014

Kauro after defending his bottle from Jasiri- 12/10/2014

 


Olsekki charging back to an empty stockade- 12/10/2014

Ndotto heading out with the older orphans- 12/11/2014

 


Arruba enjoying Lasayen and Ndotto’s company- 12/11/2014

Enkikwe with Dupotto- 12/12/2014

 


Sokotei after his pushing match with Enkikwe- 12/12/2014

Nelion with his long tusks- 12/13/2014

 


Faraja and Jasiri playing- 12/13/2014

Kauro enjoying his time with the older orphans- 12/13/2014

 


Olsekki in trouble- 12/14/2014

Tundani waiting patiently for his turn- 12/14/2014

 


Nelion happy to wait for his milk- 12/14/2014

The orphans having great fun in the wallow- 12/14/2014

 


Mbegu enjoying the mud bath- 12/15/2014

Kamok preparing to enter the wallow- 12/15/2014

 


Roi in the crowded mud bath- 12/15/2014

Enkikwe being pushed out of the mud bath- 12/15/2014

 


Lemoyian chasing Mashariki and Rorogoi- 12/16/2014

Nelion staying close to Mashariki in the wallow- 12/16/2014

 


Balguda grazing after being told off by Suswa- 12/17/2014

Rorogoi finally left alone thanks to Arruba- 12/17/2014

 


Ndotto and Lasayen playing and bonding- 12/17/2014

Kamok after his pushing game with Mbegu- 12/18/2014

 


Mbegu searching the bushes for warthogs- 12/18/2014

Barsilinga being a nuisance to Mashariki- 12/18/2014

 


Lasayen and Ndotto after playing with the warthog- 12/19/2014

Maxwell in his stockade- 12/19/2014

 


Enkikwe and Dupotto in the mud bath- 12/20/2014

Embu and other orphans enjoying the mud- 12/20/2014

 


The orphans having a wonderful mud bath- 12/20/2014

Rorogoi trying to flush out the buffalo- 12/21/2014

 


Murit avoiding the bush bashing- 12/21/2014

Lentili returns after being scared by the buffalo- 12/21/2014

 


Ndotto warm in his blanket- 12/22/2014

Lasayen and his blanket- 12/22/2014

 


Ngasha stepping up the mini cliff- 12/23/2014

Dupotto sliding down the small cliff- 12/23/2014

 


Dupotto about to be pushed down the small cliff- 12/23/2014

Arruba was very interested in the new orphan- 12/24/2014

 


Mashariki after trying to welcome the new orphan- 12/24/2014

Ndotto and Lasayen accompanied Chehe out.- 12/25/2014

 


Kamok coming to greet Chehe- 12/25/2014

Mbegu after trying to comfort Chehe- 12/25/2014

 


Orphans enjoying the mud- 12/26/2014

Mbegu wiping mud from his eyes- 12/26/2014

 


Murit and Ashaka scratching on a post- 12/26/2014

Kamok playing on the ground- 12/26/2014

 


Roi before being knocked over by Olsekki- 12/27/2014

Olsekki looking sheepish after his time out- 12/27/2014

 


Suswa greeting Lentili- 12/28/2014

Oltaiyoni subdued after Cheche’s passing- 12/28/2014

 


Murit sticking close to his keeper- 12/29/2014

Murit enjoying a dust bath- 12/29/2014

 


Roi forsaking her milk for a wallow- 12/30/2014

Mbegu putting on a show in the mud bath- 12/30/2014

 


Oltaiyone the orphans having a wonderful time- 12/30/2014

Jasiri and Oltaiyoni in a jovial mood- 12/31/2014

 


Kithaka enjoying the bush bashing- 12/31/2014

Mashariki joining in the fun- 12/31/2014

 

 

 

Monatsbericht für die Kibwezi-Gruppe: Dezember 2014

 

Während der Dezember-Regenzeit gibt es keinen grüneren Ort als den Kibwezi-Wald, gespickt mit Wildblumen und Lilien soweit das Auge reicht. Es bedarf nicht vieler Worte, um klar zu machen, daß die Waisen einen überaus glücklichen Monat verlebt haben, mit mehr Futter als sie tatsächlich Fressen konnten. Dementsprechend strotzen sie nur so vor Gesundheit. Es gab auch ein paar recht schwere Regenfälle und Stürme, und jetzt ist der Wald mit natürlichen Wasserlöchern durchzogen, in denen wir auch die wilden Elefanten fast täglich baden sehen. Die wilden Bullen werden immer kontaktfreudiger und besuchen das Stallgelände inzwischen auch tagsüber – die Keeper konnten schon jede Menge Fotos machen!

 

Die Sumpfschildkröten hatten viel Spaß in all dem Naß; für ein oder zwei von ihnen wurde die Planscherei aber zum Spießrutenlauf, weil sie von Elefanten rüde umgeschubst wurden. Zum Glück war immer ein Keeper zur Stelle, der die umgestürzten Reptilien wieder aufrichtete. Quanza kann schon seit Langem beim Saufen ihre Milchflasche selber halten. Zongoloni hat es ihr später nachgemacht und die Technik inzwischen sogar noch perfektioniert: sie kann die Flasche auf den Knien vom Boden aufheben, ohne Milch zu verschütten. Viele unserer Waisen können ihre Flasche selber halten und ihre Milch trinken, aber sich auf den Boden knien und die Flasche mit den Stoßzähnen aufnehmen, das hat vorher noch keines unserer Waisen geschafft! Wir sind uns sicher, daß Zongolonis Technik bald Nachahmer findet. Die Keeper haben diesen Monat viele tolle Fotos der Elefanten beim Kratzen gemacht – denn mit dem Regen und dem grünen Gras kommen auch die Zecken. Die Elefanten in der Wildnis haben eigene Strategien entwickelt, um die Spinnentiere loszuwerden – im Wald gibt es jede Menge strategisch positionierte Kratzfelsen und herumliegende Baumstämme, die als Kratzhilfen benutzt werden.

 


Lima lima looking for the keepers- 12/1/2014

Murera and Sonje- 12/1/2014

 


Playful babies and Sonje throwing grass- 12/1/2014

Zongoloni picking up her bottle- 12/2/2014

 


Quanza with Zongoloni browsing close together- 12/2/2014

Babies looking for a scratching rock- 12/2/2014

 


Sonje in the thick forest- 12/3/2014

Zongoloni playing on the wet ground- 12/3/2014

 


Orphans rolling in the mud after the rain stopped- 12/3/2014

Murera filling her mouth- 12/4/2014

 


Lima lima leads Quanza & Zongoloni to the forest- 12/4/2014

Zongoloni, right, and Sonje scratching – 12/4/2014

 


Quanza drinking rain water- 12/5/2014

Zongoloni scratching her bottom on the rock- 12/5/2014

 


Murera scratching her bottom- 12/5/2014

Murera having a scratch- 12/6/2014

 


Zongoloni scratching- 12/6/2014

Limalima playing with dust on her back- 12/6/2014

 


Sonje climbing up in between the rocks- 12/7/2014

Murera scaring baboons- 12/7/2014

 


Quanza playing down on the ground- 12/7/2014

Quanza in a scratching mood- 12/8/2014

 


Murera having a nice scratch- 12/8/2014

Lima lima filling her mouth with grass- 12/8/2014

 


Quanza trying to turn around in the water hole- 12/9/2014

Zongoloni going for a scratch on the big fig tree- 12/9/2014

 


Lima lima standing on the rocks- 12/9/2014

Sonje patrols in the green grass- 12/10/2014

 


Lima lima with raised ears- 12/10/2014

Sonje charging – 12/10/2014

 


Sonje keeping off the tsetse flies with her trunk- 12/11/2014

Murera flapping her ears- 12/11/2014

 


Quanza enjoying the soft grass- 12/11/2014

Zongoloni leading Quanza- 12/12/2014

 


Limalima wants to lead the babies- 12/12/2014

Murera grabbing grass from Quanza’s mouth- 12/12/2014

 


Sonje swimming- 12/13/2014

Murera looking for a scratch after mudbathing- 12/13/2014

 


Lima lima coming out of the bushes- 12/13/2014

Sonje on the left scratching with Zongoloni- 12/14/2014

 


Quanza mounting Sonje- 12/14/2014

Murera enjoying the grassland- 12/14/2014

 


Murera eating soft greens- 12/15/2014

Sonje leading orphans out- 12/15/2014

 


Dusting time after mudbath- 12/16/2014

Murera in the tall grass- 12/16/2014

 


Lima lima selecting soft greens- 12/16/2014

Quanza was lost and looks for the others- 12/17/2014

 


Sonje, left, goes with Quanza to the water hole- 12/17/2014

Lima lima breaking soft greens- 12/17/2014

 


Babies foraging on to the soft new branches- 12/18/2014

DSWTsecurity patrol plane flying over Umani- 12/18/2014

 


Zongoloni picking up her bottles herself – 12/18/2014

Sonje leading out Lima lima and Zongonloni- 12/19/2014

 


Murera keeping flies away- 12/19/2014

Lima lima playing on the rock- 12/19/2014

 


Sonje and Quanza browsing on the Umani hills- 12/20/2014

Lima lima testing the warmth of the water- 12/20/2014

 


Zongoloni trying to read the signpost- 12/20/2014

Wildbull elelephant coming to visit- 12/21/2014

 


Sonje bottom scratching- 12/21/2014

Murera scratching and the babies browsing- 12/21/2014

 


Lima lima,looking for help to get up- 12/22/2014

Sonje trying to scare away buffalos- 12/22/2014

 


Orphans happy in the tall grass- 12/22/2014

Babies testing water for wallowing- 12/23/2014

 


Lima lima scratching her bottom- 12/23/2014

playfull Zongoloni- 12/23/2014

 


Sonje climbing on the elephants loading bay- 12/24/2014

Wild bull in the bushes- 12/24/2014

 


Busy Quanza- 12/24/2014

Umani flowers- 12/25/2014

 


Sonje taking babies on patrol- 12/25/2014

Lima lima breaking branches- 12/25/2014

 


Zongoloni playing after mudbath- 12/26/2014

Murera at the edge of the waterhole- 12/26/2014

 


Sonje swinging her trunk with Quanza – 12/26/2014

Orphans playing on top of Sonje- 12/27/2014

 


Murera scratching her hind legs- 12/27/2014

Quanza browsing- 12/27/2014

 


Babies dusting time- 12/28/2014

Babies playing on the dry palm trees- 12/28/2014

 


Sonje scratching on the rocks- 12/28/2014

Quanza soil dusting- 12/29/2014

 


Lima lima too tired to get up from dusting- 12/29/2014

Murera flapping her big ears- 12/29/2014

 


Tired keepers and their babies- 12/30/2014

Orphans mudbathe at the Quarry area – 12/30/2014

 


Zongoloni feeling the heat after the long walk- 12/30/2014

Orphans still adventuring about Kibwezi forest- 12/31/2014

 


Murera eating soft greens on patrol- 12/31/2014

Lima lima leading the babies out for milk- 12/31/2014

 

Monatsbericht für die Voi-Gruppe: Dezember 2014

 

Der lang ersehnte Regen hat die Landschaft in ein paradiesisches Grün verwandelt und wieder aufblühen lassen. Mit dem schönen Wetter kommt auch viel gute Laune auf bei unseren Waisen unter der Anführung von Lesanju, eifrig unterstützt von Lempaute und Sinya. Zur Gruppe gehören ebenfalls Wasessa, die Ersatzmutter von Mudanda und Bada, sowie Ishaq-B, Naipoki, Kenia, Kivuko, Ndii und Mbirikani, die erst kürzlich mit einer schlimmen Fußverletzung, verursacht durch eine Drahtschlinge, zu uns kam. Glücklicherweise hat sie sich inzwischen gut erholt. Zur Gruppe gehören auch die ausgebufften Jungbullen Rombo, Dabassa, Mzima, Layoni, Taveta und Tassia. Für unsere Waisen war es ein ausgelassener Monat, nicht so für ein kleines Elefantenbaby, das seine Mutter an Elfenbeinwilderer verloren hat. Ndoria war einen ganzen Monat auf sich allein gestellt, bevor sie vom Voi-Rettungsteam des David Sheldrick Wildlife Trust am 3. Dezember gefunden und geborgen wurde. Am 4. November hatte man sie das erste Mal gesehen, kurz nachdem der leblose Körper ihrer Mutter gefunden worden waren, aber danach hat man sie aus den Augen verloren. Jetzt, einen Monat später, war sie in schlechter körperlicher Verfassung, aber sie wurde offenbar gerade noch rechtzeitig gefunden. Sie hat sich im Dezember gut erholt und auch die Gesellschaft der anderen Waisen hat ihr sichtlich gut getan. Mit Bada im Nachbarstall, hat sie auch schon einen besten Freund gefunden.

 

Auch viele unserer Ex-Waisen haben ungewöhnlich viel Zeit im und um das Stallgelände verbracht. Die Herde wird von Emily und Edie (mitsamt ihren Babys Eve und Ella) angeführt. Dazu gehören Mweya, ein Elefant, der als Baby aus Uganda zu uns kam; Ndara, Thoma, Seraa, Sweet Sally und Icholta sowie die stattlichen Bullen Lolokwe und Laikipia. Die Waisen freuen sich immer sehr über den Besuch der Älteren – alle, bis auf Lesanju, Lempaute und Wasessa, die Mini-Leitkühe, die immer Angst haben, eines ihrer Schützlinge könnte ihnen abhanden kommen. Auch Begegnungen mit wilden Artgenossen stehen sie sehr kritisch gegenüber, besonders wenn deren Interesse an den Babys zu groß ist.

 

Am 23. Dezember begriffen wir endlich, warum die Ex-Waisen so oft in der Nähe waren: Emily setzte sich gegen 10.30 Uhr von der Herde ab und benahm sich eigenartig. Dann, in der Anwesenheit ihrer Menschenfamilie, bekam sie ihr zweites Baby! Es glich einem Wunder, und die Keeper durften das freudige Ereignis sogar filmen! Die Ex-Waisen scharten sich sofort um sie herum und waren furchtbar aufgeregt als sie das Neugeborene vorsichtig anschubsten, um es zum Aufstehen zu bewegen. Sie scharrten Sand auf, um dabei zu helfen, das Kälbchen zu trocknen und innerhalb von 30 Minuten, stand Emma – wie wir sie inzwischen genannt hatten – wackelig auf ihren eigenen Beinen und lief zwischen ihrer Herde umher. Sie ist zuckersüß und hat überhaupt keine Berührungsängste, und Emily teilt ihre Freude bereitwillig mit allen, die sie aufgezogen und ihr diese zweite Chance zu Leben ermöglicht haben, als sie 1993 als winziges Baby zu uns kam.

 

Der stattliche Bulle Lolokwe hat die Vorzüge der Milchflaschen wohl auch nie vergessen und bettelt gerne mal, wenn er im Stallgelände auftaucht. Es ist ein unvergesslicher Anblick, wenn sich die Keeper auf die Zehenspitzen stellen müssen, um in die Nähe seines Mundes zu gelangen! Ex-Waise Laikipia ist inzwischen ein grosser, in jeder Hinsicht prächtiger Bulle. Er pendelt zwischen Emilys Herde, seinen Kindheitsfreunden, und seinen neuen, wilden Elefantenkumpels im Tsavo-Nationalpark hin und her. Auch bei den Waisen im Stallgelände ist er immer ein gern gesehener Gast.

 

Das Voi-Team barg am 10. Dezember ein etwa dreijähriges, verletztes Kalb. Aber die Kleine war schon zu lange ohne ihre Mutter umhergeirrt und erlag schließlich ihren Verletzungen.

 

 


Laikipia at the stockade- 12/1/2014

Eve enjoying a scratch at the stockades- 12/1/2014

 


Lesanju out in the browsing fields- 12/1/2014

Ngulia browsing- 12/2/2014

 


Wasessa- 12/2/2014

Bada enjoying a milk bottle- 12/2/2014

 


Icholta at the stockade- 12/2/2014

Lesanju marching to the water hole- 12/3/2014

 


Rombo enjoying a bath- 12/3/2014

Ndoria befriending a keeper- 12/3/2014

 


Bada coming to greet Ndoria- 12/4/2014

Bada welcoming Wasessa – 12/4/2014

 


Lesanju and Mzima at the water hole- 12/4/2014

Kihari having a tussle with Ishaq-B- 12/5/2014

 


Ndii scratching on a rock- 12/5/2014

Taveta browsing- 12/5/2014

 


Ndoria enjoying her milk bottle- 12/6/2014

Panda, Wasessa and Kihari- 12/6/2014

 


Sinya scratching in the water hole- 12/7/2014

Mbirikani and Panda playing in the water hole- 12/7/2014

 


Panda shoving Mbirikani out of the water hole- 12/7/2014

Thoma giving Lesanju a bump on the bottom- 12/8/2014

 


Wasessa and the little ones running from Thoma- 12/8/2014

Thoma crossing ditches to keep up.- 12/8/2014

 


Mzima reluctant to leave the water hole- 12/9/2014

Layoni enjoying her bath after evicting Mzima- 12/9/2014

 


Bada in the big water hole- 12/10/2014

Kivuko, Dabassa and Rombo enjoying the water hole- 12/10/2014

 


Ishaq-B and Bada enjoying a scratch- 12/10/2014

Orphan Elephant in Kasigau- 12/10/2014

 


Rescue of orphan Kasigau- 12/10/2014

– 12/11/2014

 


Ishaq-B following Ndoria- 12/11/2014

Lolokwe in the stockade- 12/12/2014

 


Thoma- 12/12/2014

Emily’s herd feeding on copra cake- 12/14/2014

 


Seraa playing with Wild Boy, Mudanda watching- 12/14/2014

Mweya feeding on copra cake- 12/15/2014

 


Bada- 12/15/2014

Seraa drinking with Wasessa, Rombo and Dabassa- 12/16/2014

 


Ndara pushing with Lolokwe- 12/16/2014

Mzima wrestling with Seraa- 12/16/2014

 


Lolokwe and Icholta wrestling- 12/18/2014

Laikipia browsing alone- 12/18/2014

 


Rombo and his wild friends- 12/19/2014

Orphaned oryx rescued by tourists- 12/19/2014

 


Baby Oryx- 12/19/2014

Lolokwe greeting Panda- 12/20/2014

 


Wasessa and Lesanju enjoy a dust bath- 12/20/2014

Sinya joining Dabassa in the water- 12/20/2014

 


Bada escaping from the bigger orphans- 12/20/2014

Panda having a dust bath- 12/20/2014

 


Sweet Sally, Mweya, Seraa, Thoma and Ndara visit.- 12/21/2014

Sweet Sally in the stockade- 12/21/2014

 


Wildboy visiting with Emily’s herd- 12/22/2014

Eve having a scratch- 12/22/2014

 


Emily isolated herself to give birth- 12/23/2014

Emily’s new calf- 12/23/2014

 


Ndara and Mweya were the first to notice- 12/23/2014

Ella and Eve forcing their way through- 12/23/2014

 


Emily, her new calf and family leave the stockade- 12/23/2014

Kenia trying to snatch Bada from Wasessa- 12/24/2014

 


Orphans blocked from approaching Emily’s new calf- 12/26/2014

Eve with Emily and her new calf- 12/26/2014

 


Orphans feeding on copra cake- 12/27/2014

Orphans browsing- 12/27/2014

 


Orphans at the water hole- 12/27/2014

Laikipia leaving the stockade- 12/27/2014

 


Lempaute and the other orphans browsing- 12/28/2014

Mbirikani leading the way into the water hole- 12/28/2014

 


Wasessa and Sweet Sally- 12/29/2014

Wasessa greeting Emily’s new calf- 12/29/2014

 


Teenage wild boy- 12/30/2014

Teenage wild boy bathing with the orphans- 12/30/2014

 


Mzima having a bathe and a scratch- 12/30/2014

Ndoria out of her stable- 12/31/2014

 


Mweya climbing on the water trough- 12/31/2014

Mweya having a funny scratch- 12/31/2014

 


Ndoria browsing- 12/31/2014

Ishaq-B following Ndoria closely- 12/31/2014

 


Lempaute browsing- 12/25/2014

 

 

 

Monatsbericht für die Ithumba-Gruppe: Dezember 2014

 

Der Dezember begann mit einigen Regenstürmen, die die Wasserlöcher und Stauseen um den Ithumba-Berg füllten. Die Suhle der Waisen war ebenfalls mit Wasser aufgefüllt, tief und erfrischend, und wurde zur großen Elefantenattraktion diesen Monat. Selbst die Ex-Waisen kamen zwei Mal diesen Monat zum Herumtollen und Schwimmen. Die Waisen in unserer Gruppe sind derzeit Orwa, Mutara, Vuria, Bongo, Garzi, Bomani, Kanjoro, Kandecha, Kainuk, Laragai, Makireti, Narok, Shukuru, Sities, Teleki und Turkwel.
Viele unserer Waisen sind schon von der Milch abgesetzt und in ihrer ersten Auswilderungsphase. Sie kommen nicht mehr jeden Abend ins Stallgelände, aber halten sich meist in der Nähe auf. Seit der Regen eingesetzt hat, ist Sugutas Herde gar nicht mehr nach Hause gekommen. Nur noch Kasigau, Makireti und Kilabasi sind zurückgeblieben und verbringen ihre Zeit jetzt mit den jüngeren Elefanten, die alle noch Milch bekommen. Sie haben tatsächlich schon versucht, einige der Kleinsten in ihre Gruppe abzuwerben, so daß die Keeper derzeit ein besonders wachsames Auge auf ihre Schützlinge haben müssen. Sugutas Herde besteht aus Chaimu, Chemi Chemi, Ishanga, Kalama, Kibo, Kilaguni, Kitirua, Melia, Murka, Naisula, Olare, Suguta und Tumaren.

 

Die Ex-Waisen haben sich diesen Monat entschieden, in der Nähe des Stallgeländes zu bleiben, obwohl es überall Futter im Überfluß gibt. Wendi, Kinna und Sunyei sind alle trächtig, aber es scheint daß Kinna schon kurz vor der Geburt steht. Wir hatten uns sogar schon auf ein kleines Dezember-Baby eingestellt, aber so eilig hatte sie es dann doch nicht. Trotz ihrer dicken Bäuche und den prall gefüllten Gesäugen haben auch Kinna und Wendi in der Suhle geplanscht. Zu der Herde Ex-Waisen gehören Buchuma, Challa, Chyulu, Galana, Kamboyo, Kenze, Kinna, Kora, Lenana, Loijuk, Lualeni, Madiba, Makena, Meibei, Mulika, Napasha, Nasalot, Naserian, Ololoo, Orok, Rapsu, Sidai, Sunyei, Taita, Tomboi, Wendi und Zurura.

 

Napasha, einer unserer inzwischen großen Bullen, ist nach wie vor in der Gegend, aber die meiste Zeit mit wilden Herden unterwegs. Ab und zu sieht man ihn mit seinen Freunden Rapsu, Kora, Buchuma, Tomboi und ein paar wilden Bullen. Einer der Höhepunkte diesen Monat war die Rettung eines wilden Jungbullen, der sich unseren Ex-Waisen angeschlossen hatte. Er hatte einen Giftpfeil in seiner Flanke stecken! Der Tierarzt Dr Njoroge wurde mit dem Hubschrauber des David Sheldrick Wildlife Trust umgehend eingeflogen, so daß er ihn betäuben, den Pfeil entfernen und die Wunde versorgen konnte. Die Prognose scheint exzellent!

 


The Ithumba stockades- 12/1/2014

Orwa- 12/1/2014

 


Shukuru- 12/1/2014

Mutara- 12/2/2014

 


Bongo throwing mud onto his back- 12/2/2014

Bomani- 12/2/2014

 


Orwa scratching- 12/3/2014

Bongo and Narok- 12/3/2014

 


Orphans wallowing- 12/3/2014

Napasha- 12/6/2014

 


Rapsu- 12/6/2014

Shukuru comforting Teleki- 12/6/2014

 


Makireti- 12/7/2014

Teleki strength testing with Bongo- 12/7/2014

 


Bomani- 12/7/2014

Ithumba looking lovely and green- 12/8/2014

 


Sities with a branch- 12/8/2014

Vuria strength testing with Teleki- 12/8/2014

 


Orwa and Shukuru on the hard earth mound- 12/8/2014

Mutara doing somersaults in the water- 12/9/2014

 


Mutara in the water- 12/9/2014

Kainuk feeling playful- 12/9/2014

 


Lenana rock climbing- 12/9/2014

Kenze and Lenana- 12/9/2014

 


Kasigau lying down- 12/10/2014

Kasigau and Teleki strength testing- 12/10/2014

 


Kanjoro and Teleki strength testing in the water- 12/10/2014

Kainuk playing- 12/10/2014

 


Bomani grazing on fresh grass- 12/11/2014

Vuria strength testing with Bongo- 12/11/2014

 


Bongo riding on Vuria- 12/11/2014

Bomani having a wet soil bath- 12/12/2014

 


Turkwel de-barking a tree- 12/12/2014

Bongo having a mud bath- 12/12/2014

 


The orphans wallowing- 12/12/2014

Garzi scratching and rolling- 12/13/2014

 


Shukuru scratching her ear- 12/13/2014

Laragai having a mud bath- 12/13/2014

 


Dr.Ngoroge preparing to dart the wild bull- 12/13/2014

Treating the wild bull’s arrow wound- 12/13/2014

 


Laragai- 12/14/2014

Sities charging- 12/14/2014

 


Orphans having a wallow- 12/14/2014

Bongo having a mud bath- 12/14/2014

 


Orwa scratching- 12/15/2014

Shukuru scratching on a rock- 12/15/2014

 


Kainuk playing- 12/15/2014

Yatta- 12/16/2014

 


Narok- 12/16/2014

Bongo and Kanjoro browsing together- 12/16/2014

 


Bongo going for yet another mud bath- 12/17/2014

Teleki playing with Makena- 12/17/2014

 


Turkwel- 12/17/2014

Ololoo strength testing with Kenze- 12/18/2014

 


Kasigau and Teleki strength testing- 12/18/2014

Lualeni- 12/18/2014

 


Ololoo rides on Kasigau- 12/18/2014

Kainuk throwing grass on her head- 12/18/2014

 


Bongo wallowing- 12/19/2014

Shukuru feeding- 12/19/2014

 


Vuria strength testing with Bongo- 12/20/2014

Shukuru and other orphans having a dust bath- 12/20/2014

 


Vuria having a dust bath- 12/21/2014

Kanjoro- 12/21/2014

 


Shukuru scratching – 12/22/2014

Orphans having a swim- 12/22/2014

 


Ololoo pushing with Orwa- 12/23/2014

Orwa challenges Lualeni- 12/23/2014

 


Kenze pushing with Kora- 12/23/2014

Ex-Orphans wallowing- 12/23/2014

 


Vuria pushing with Bongo- 12/23/2014

Yatta playing with the dry grass- 12/24/2014

 


Kenze playing with Orok- 12/24/2014

Turkwel playing with Teleki- 12/24/2014

 


Laragai playing in the narrow valley- 12/25/2014

Bongo lying on Vuria- 12/25/2014

 


Daphne with Shukuru on Christmas day- 12/25/2014

Orphans having a soil bath- 12/25/2014

 


Kasigau mounting Mutara- 12/26/2014

Kasigau climbing on Turkwel- 12/26/2014

 


Bongo and Vuria playing- 12/26/2014

Teleki and Kora- 12/27/2014

 


Teleki plays with Makena- 12/27/2014

Ex-orphans wallowing- 12/27/2014

 


A wild friend wallowing with the ex-orphans- 12/27/2014

Vuria and Bongo playing- 12/28/2014

 


Orphans having a soil dust bath- 12/28/2014

Bomani riding on Vuria- 12/29/2014

 


Laragai playing with Vuria- 12/29/2014

Vuria testing his strength on a dead branch- 12/29/2014

 


Bongo in the water- 12/29/2014

Orphans having a soil bath- 12/29/2014

 


Bomani strength testing with Teleki- 12/30/2014

Sities eating an empty birds nest- 12/30/2014

 


Orwa relaxing his trunk on Bomani’s back- 12/30/2014

Mutara playing in the water- 12/30/2014

 


The orphans having a dust bath- 12/30/2014

Orwa having a roll- 12/31/2014

 


Laragai removing something from her foot- 12/31/2014

Orwa playing with Yetu- 12/31/2014

 


Kainuk relaxing in the shade- 12/31/2014

Vuria strength testing against a tree- 12/31/2014

 


Midday Mudbath- 12/4/2014

Mutara in the water- 12/4/2014

 


Shukuru sucking her trunk- 12/4/2014

 

 

 

Babies dusting time (2) Aruba (3) Ashaka-Mbegu-Kamok Babies browsing on the grassland (6) Babies dusting time (2) Bada after bathing (1) bomani & narok playing bongo mud bathing (1) Dabasa enjoying a bathe (4) Dupotto (7) Emily moving with her calf Enkikwe (17) garzi taking milk (3) Happy Quanza browsing Jasiri-Oltaiyoni kainuk playing (3) Kamok (11) Kenia lft & Ndii scratching (3) kenze & lenana (3) kina Kithaka (29) Kivuko enjoying in plenty water Lasayen-Lasayen Lempaute browsing Lentili-Suswa (1) Limalima breaking branches (1) Limalima infront,trying to play together with Sonje on the mud Murera enjoying after mudbathing (1) Murera enjoying the browse (2) Murit (8) mutara doing backward somersault (2) mwende & loijuk (3) Naipoki milk feeding (3) Naipoki playing trench games Ndoria browsing orphans relaxing under a tree Orphns in a browsing assemble (2) Panda in dusting moment (6) Playfull Sonje rolling on mud (3) Quanza on the palm trees Songoloni scratching bottom on the rock (2) Songoloni,picking up her milk botles (2)